Bij wie kan ik terecht voor meer informatie over aanmelden en inschrijven?
Heb je vragen over aanmelden en inschrijven, dan kan je terecht bij
- de basisschool van je kind
- de secundaire scholen
- de CLB's
- de brugfiguren basis- en secundair onderwijs
- Loket Onderwijs en Vrijetijdskansen (stadhuis Oostende)
- Het Huis van het Kind
- LOP-deskundige
Zie tabblad Hulp .
Bij wie kan ik terecht voor hulp bij het aanmelden?
Heb je geen computer of wil je ondersteuning bij het aanmelden, dan kan je terecht bij
- de basisschool van je kind
- de secundaire scholen
- de CLB's
- Loket Onderwijs en Vrijetijdskansen (stadhuis Oostende)
- Het Huis van het Kind
- het Agentschap Integratie en Inburgering
Zie tabblad Hulp .
Moet ik mijn kind aanmelden voor eerste leerjaar B?
Als je jouw kind niet aanmeldt, dan kan je pas vanaf 14 mei 2024 in een school inschrijven in het eerste leerjaar B voor het schooljaar 2024-2025. Op dat moment zijn er in sommige scholen geen vrije plaatsen meer voor eerste leerjaar B . Aanmelden is dus de boodschap! Indien je je kind inschrijft in eerste leerjaar B en je kind haalt toch een getuigschrift basisonderwijs dan kan je je kind nog altijd inschrijven in eerste leerjaar A en vervalt je inschrijving in eerste leerjaar B. In eerste leerjaar A is er altijd plaats voor je kind. De school mag je kind niet weigeren in eerste leerjaar A. Voor het eerste leerjaar A kan je niet digitaal aanmelden. Je gaat naar de school vanaf 14 mei 2024 om je kind ter plaatse in te schrijven.
Voor welke scholen kan ik mijn kind aanmelden?
- GO! Ensorinstituut Oostende
- GO! Maritiem Instituut Mercator Oostende
- GO! technisch atheneum Vesalius
- Sint-Jozef Petrus & Paulus
- VTI Petrus & Paulus
Een overzicht van alle scholen met 1A en 1B en hun websites, vind je op het tabblad Scholen.
Voor hoeveel scholen meld ik mijn kind het best aan?
In sommige scholen zijn de plaatsen beperkt. Meld daarom je kind aan voor meer dan één school. Je vergroot daarmee de kans dat jouw kind een plaats heeft. Afhankelijk van het aantal plaatsen, kent het systeem een door jou opgegeven school toe.
Geef al je mogelijke favoriete scholen in de juiste volgorde op. Zet je favoriete school op 1, je tweede keuze op 2, je derde keuze op 3,… Het maken van één of meerdere keuzes heeft geen invloed op je kansen in je meest favoriete school.
Hoe orden ik de scholen die ik verkies het best?
Zet de scholen in de volgorde van jouw voorkeur. Het systeem probeert jouw kind altijd een plaats toe te kennen in de school van jouw hoogste voorkeur.
- Krijgt jouw kind een plaats toegewezen in een hogere school van voorkeur? Dan vervalt de aanmelding voor de onderliggende schoolkeuzes.
- Krijgt jouw kind een weigering voor een hoger geplaatste school? Dan staat jouw kind op de weigeringslijst of wachtlijst van deze school. De wachtlijst geldt tot en met 7 oktober 2024. De scholen zijn verplicht om de volgorde van de geweigerde leerlingen tot die datum te respecteren. Als er in die school een plaats vrij komt, dan kan het zijn dat jouw kind er toch nog kan inschrijven. De school neemt daarvoor contact met je op.
Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?
De dag of het uur waarop je aanmeldt, heeft geen invloed op de toewijzing van een plaats in een school. Je moet je kind wel aanmelden in de periode van maandag 25/03/2024 (10.00 uur) tot en met vrijdag 19/04/2024 (9.00 uur).
Hoeveel vrije plaatsen zijn er?
Het aantal vrije plaatsen wordt voor de start van de aanmeldingsperiode bekendgemaakt op Vrije plaatsen 2024-2025 - Oostende-Middelkerke SO (lokaaloverlegplatform.be)
Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?
Het systeem ordent de leerlingen op basis van:
- Voorrang broer/zus
- Voorrang kinderen van personeel
- Schoolvoorkeur
- Toeval
Wie behoort tot de voorrangsgroep 'kinderen van dezelfde leefentiteit'?
Met leerlingen van dezelfde leefentiteit wordt bedoeld:
- broers en zussen (hebben twee gemeenschappelijke ouders) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
- halfbroers en halfzussen (hebben één gemeenschappelijke ouder) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
- kinderen die eenzelfde hoofdverblijfplaats hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) hebben (vb. stiefbroers en –zussen).
Wil je daarover meer informatie, contacteer de school waarvoor je je kind wil aanmelden met voorrang.
Wie behoort tot de voorrangsgroep 'kinderen van personeel'?
Na de leerlingen van dezelfde leefentiteit hebben de kinderen van personeelsleden voorrang op alle andere leerlingen in de secundaire school waar het betrokken personeelslid werkt en ook in de secundaire scholen waar de inschrijvingen van de ene naar de andere school doorlopen. Een personeelslid kan enkel een kind inschrijven waarvan hij zelf de ouder is. Een pleeg- of stiefouder die op school werkt, geeft dus geen recht op voorrang. Een ouder die in een basisschool werkt, gelegen op dezelfde campus, geeft eveneens geen recht op voorrang.
Om van deze voorrangsregeling gebruik te kunnen maken, moet een personeelslid op het ogenblik van de inschrijving een contract hebben van een lopende tewerkstelling van meer dan 104 dagen. Deze periode toont een voldoende duurzame band aan van het personeelslid met de secundaire school. Het personeelslid hoeft nog geen 104 dagen effectief te hebben gewerkt voor de school van keuze op het moment dat de leerling zich inschrijft.
De voorrang kan dus worden opgenomen ongeacht de functie die het personeelslid uitoefent, dit kan een klusjesman, een leraar, een administratief medewerker, een pedagogische begeleider of logopedist zijn.
Het soort contract dat een school en een personeelslid hebben afgesloten, is evenmin van belang. Volgende personeelsleden komen in aanmerking:
1° personeelsleden als vermeld in artikel 2 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs en in artikel 4 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, voor zover ze geaffecteerd zijn aan of aangesteld zijn in een school;
2° personeelsleden die via een arbeidsovereenkomst werden aangeworven door een schoolbestuur en tewerkgesteld worden in de school.
Een personeelslid dat geaffecteerd is aan een school maar tijdelijk aangesteld/tewerkgesteld is in een andere school, kan in beide scholen van de voorrangsregeling gebruik maken.
Naast de functie en het type contract is ook de tewerkstellingsbreuk van het personeelslid (bijvoorbeeld voltijds of deeltijds) van geen belang om voorrang te krijgen.
Wil je daarover meer informatie, contacteer de school waarvoor je je kind wil aanmelden met voorrang.
Wat doe ik als mijn voorrang verkeerdelijk geweigerd is?
Indien je voorrang geweigerd werd en je meent dat dit onterecht gebeurd is, neem dan contact op met de helpdesk
Kan ik na de aanmelding mijn gegevens zelf aanpassen?
Zelf kan je dat niet. Stuur daarvoor een mail met de nodige aanpassingen naar de helpdesk
Je zal een nieuwe bevestigingsmail ontvangen met de aanpassingen. Aanpassen kan enkel tijdens de aanmeldingsperiode van maandag 25/03/2024 (10.00 uur) tot en met vrijdag 19/04/2024 (9.00 uur). Op vrijdag 19 april 2024 na 9.00 uur zijn aanpassingen niet meer mogelijk.
Wat doe ik als ik nog niet weet of mijn kind naar 1A of 1B zal gaan?
Als je nog niet weet of je kind naar 1A of 1B gaat, dan meldt je jouw kind aan voor eerste leerjaar B. Als je jouw kind niet aanmeldt, dan kan je pas vanaf 14 mei 2024 in een school inschrijven in het eerste leerjaar B voor het schooljaar 2024-2025. Op dat moment zijn er in sommige scholen geen vrije plaatsen meer voor eerste leerjaar B . Aanmelden is dus de boodschap! Indien je je kind inschrijft in eerste leerjaar B en je kind haalt toch een getuigschrift basisonderwijs dan kan je je kind nog altijd inschrijven in eerste leerjaar A en vervalt je inschrijving in eerste leerjaar B. In eerste leerjaar A is er altijd plaats voor je kind. De school mag je kind niet weigeren in eerste leerjaar A. Voor het eerste leerjaar A kan je niet digitaal aanmelden. Je gaat naar de school vanaf 14 mei 2024 om je kind ter plaatse in te schrijven.
Wat doe ik als mijn kind geen rijksregisternummer heeft?
Als je kind geen rijksregisternummer heeft, neem dan contact op met de helpdesk
Kan ik na de aanmelding mijn gegevens aanpassen?
Aanpassen kan enkel tijdens de aanmeldingsperiode van maandag 25/03/2024 (10.00 uur) tot en met vrijdag 19/04/2024 (9.00 uur). Stuur daarvoor een mail naar de helpdesk
Wanneer ontvang ik het resultaat van de aanmelding?
Op vrijdag 19 april 2024 ontvang je een mail of brief met het resultaat.
Welke resultaten zijn er mogelijk?
- Een toewijzing: je ontvangt een 'ticket' of toewijzing om in een school te gaan inschrijven. Inschrijven doe je vanaf dinsdag 14 mei 2024 (9 uur) tot en met maandag 10 juni 2024 (16 uur). Hoe je jouw kind moet inschrijven, vind je op de website van de aan jou toegewezen school. Als je in deze periode niet inschrijft dan vervalt jouw toewijzing.
- Een niet-gunstige rangschikking: dit betekent dat er voor jouw kind voor die school na de aanmeldingen geen plaats is. Uw kind staat wel op de weigeringslijst van die school. Je ontvangt een weigeringsdocument. Dit is een officieel document met de plaats van je kind op de weigeringslijst.
Waarvoor kan je bij de ombudsdienst inschrijvingen terecht?
- Een melding van een technische fout of materiële vergissing (bv verkeerde afstandsberekening).
- Een vraag tot erkenning van jouw specifieke situatie waardoor de inschrijving van je kind enkel mogelijk is in een bepaalde school. Als de school akkoord gaat met een inschrijving, dan beslist de Commissie inzake Leerlingenrechten over de definitieve goedkeuring.
- Je kan binnen de 30 kalenderdagen na vaststelling van de feiten een klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming Secretariaat van de Commissie inzake Leerlingenrechten:
Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
E-mail:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 02 553 98 83 - Hoe doe je een melding?
- Vul het e-formulier in. Het formulier is beschikbaar vanaf de start van de aanmeldingsperiode. Het secretariaat van de ombudsdienst inschrijvingen zal jouw klacht zo spoedig mogelijk behandelen.
- Je kan het secretariaat van de ombudsdienst inschrijvingen contacteren via mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via telefoon 02 553 10 42 (enkel in de voormiddag niet op vrijdag) - Geef zeker volgende informatie mee:
- De naam van de ouder en/of andere belanghebbende (= de indiener(s));
- De naam en het rijksregisternummer van het kind;
- Informatie over de fout of vergissing;
- De expliciete vraag of klacht.
- Bij de vraag naar een uitzonderlijke situatie: de naam van de school.